Сучасний урок географії

Особливістю сучасності стає те, що людина для самореалізації в суспільстві має набути вміння самостійно, усвідомлено робити вибір, активно діяти та природно сприймати зміни, вміти усвідомлювати свій життєвий простір і вчитися протягом життя. Саме тому однією з головних цілей сучасної освіти, що забезпечує ефективну інтеграцію дитини у суспільство, є формування установки на творчу діяльність, орієнтування її на самовизначення та самореалізацію. Основна мета вчителя географії сьогодні, відібрати такі методи і засоби навчання, щоб забезпечити творчий, дослідницький, пошуковий характер навчального процесу. Саме такий підхід дозволяє розвинути ключові природничі та особистісні компетенції сучасної людини.
Феномен творчості як один з способів самореалізації особи завжди
привертав увагу дослідників як найважливіший компонент соціальної культури. Творчість - це позитивно спрямована діяльність, каталізатор прогресивних змін у суспільстві, культурі, це багатогранне поняття, що пронизує всі сторони діяльності особистості й проявляється в усіх напрямках життєвої практики.
Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, креативна, яка може самостійно вийти за межі «стандартизованого набору» знань, умінь і навичок, здатна до генерування і використання нового.
Відомо, що індивід, який мислить творчо, - головна рушійна сила соціальних та духовних трансформацій. Саме тому однією з головних цілей сучасної освіти, що забезпечує ефективну інтеграцію дитини у суспільство, є формування установки на творчу діяльність, орієнтування її на самовизначення та самореалізацію.
Пошук інноваційних шляхів завжди трудомісткий і вимагає від учителя багато часу і творчості. Але досягнутий рівень розвитку дітей є головною нагородою в діяльності будь-якого педагога: підвищення інтересу до предмета, реальна оцінка учнями своїх можливостей, зниження психологічної напруги на уроках, створення позитивної атмосфери, підвищення якості знань і активності учнів.
Відомим є той факт, що в основі розвитку обдарованої особистості лежить розвиток її здібностей. На певному рівні сформованості здібностей до тієї чи іншої діяльності виникають і починають розвиватися творчі здібності. Поряд із стандартними завданнями учням слід пропонувати такі, які вимагають креативного мислення, творчих пошуків, оригінальності, винахідливості. У зв'язку з цим однією з важливих умов забезпечення розвитку творчих задатків підростаючого покоління на уроках природничих дисциплін є використання інтерактивних методів та технологій творчого спрямування. Упевнений, що творчі завдання допомагають учителю розвинути в учнів пізнавальні процеси – пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення. Усі завдання  творчого характеру повинні бути розраховані на пошукову діяльність учнів, креативне застосування набутих знань, сприяти розвитку гнучкості й широти мислення.
 Проблема  цілеспрямованої підготовки до творчої діяльності учнів складна і багатогранна. Це обумовлено тим, що творча діяльність пов'язана з багатьма сторонами навчального процесу, виступаючи одночасно як мета (у плані формування особистості), і як результат, обумовлений певним способом організації навчальної діяльності учнів, та як засіб підвищення ефективності процесу навчання. Як же спонукати дітей до творчого навчання?

Учитель у своїй роботі повинен використовувати методи та технології, які допоможуть виявити індивідуальні особливості учнів, намітити перспективи подальшого розвитку творчого потенціалу кожної дитини, зробити навчання більш захоплюючим та цікавим.


Нові можливості для навчання географії відкривають сучасні інформаційні технології. Комп’ютер став невід’ємною частиною нашого життя. Тому задля розвитку провідних географічних та інформаційних компетенцій, розвитку творчо мислячої людини у своїй роботі віддаю перевагу комп’ютеризованому навчанню.

2 комментария:

  1. Прийоми реалізації творчої активності учнів на уроках природознавства

    Проблема цілеспрямованої підготовки до творчої діяльності учнів складна і багатогранна. Це обумовлено тим, що творча діяльність пов'язана з багатьма сторонами навчального процесу, виступаючи одночасно як мета (у плані формування особистості), і як результат, обумовлений певним способом організації навчальної діяльності учнів, та як засіб підвищення ефективності процесу навчання. Як же спонукати дітей до творчого навчання?
    Учитель у своїй роботі повинен використовувати методи та технології, які допоможуть виявити індивідуальні особливості учнів, намітити перспективи подальшого розвитку творчого потенціалу кожної дитини, зробити навчання більш захоплюючим та цікавим.
    Свій досвід роботи показує, що сучасні діти мають абсолютно інші психоемоційні риси. Вони значно відкритіші до спілкування, сприйняття інформації, творчої діяльності. Тому задача вчителя, моя задача – не відстати від своїх вихованців, не завадити їхньому розвитку неправильними формами і методами навчання. За основну мету маю –створити найкращі умови для розвитку дитячої особистості.
    Уроки природознавства в школі ідеальні для створення і вирішення творчих і проблемних ситуацій, заснованих на життєвому досвіді учнів.
    Форм і прийомів існує дуже багато. Зокрема, пропоную розглянути деякі з них

    Індивідуально-групові
    • дослідницький проект
    • творча лабораторія
    • асоціації
    • синквейн

    Групові, колективні
    • віршовані рядки
    • мозковий штурм
    • мозаїка
    • мікрофон
    • підказка

    ОтветитьУдалить
  2. У продовження теми...
    Запропоновані прийоми та методи роботи дозволяють створити сприятливу емоційну атмосферу, глибше розкрити і реалізувати потенціал і можливості кожного учня.
    Дослідницький проект (міні-проект)
    Рекомендації щодо роботи над міні-проектами:
    1. Проекти можуть розробляти окремі учні або групи учнів (за бажанням).
    2. Необхідно розробити і донести до дітей чіткий план роботи над міні проектом (поетапно)
    3. Форма представлення результатів міні-проекту може бути різною (плакати, повідомлення,буклети, електронні презентації, гербарії тощо
    4. Необхідно шукати різні види захисту проектів учнями.
    Прийом «Творча лабораторія»
     Перед вами різнокольорові кульки. Уявіть, що білі – це атоми Гідрогену,
    сині – атоми Оксигену, червоні – атоми Карбону. З’єднайте їх так, щоб отримати моделі молекул: води Н2О, кисню О2, вуглекислого газу СО2, водню Н2
     За допомогою кольорових олівців намалюйте: моделі простої і складної речовин;
    схеми розташування молекул речовини у різних агрегатних станах; дифузію.
    Прийом «Ти мені – я тобі»
    (робота у групах)
    Клас ділиться на дві (три групи). Кожна група формулює по п’ять
    запитань з певної теми і задає їх учням іншої групи. Хто відповідатиме
    учні вибирають самостійно.
    Завдання: «Сформулюйте по п’ять запитань за темами:
    o Перша група – «Теплові явища»
    o Друга група – «Електричні явища»
    o Третя група – «Звукові явища»
    Прийом «Синквейн» - вірш, що складається із п’яти рядків.
    Опорна схема складання синквейну:
    1 рядок – заголовок, у який виноситься ключове слово, поняття, тема синквейну. Це має бути іменник.
    2 рядок – два прикметники.
    3 рядок – три дієслова.
    4 рядок – фраза, в якій закладено головний зміст.
    5 рядок – резюме, висновок, одне слово, іменник.
    Прийом «Віршовані рядки»на різних етапах уроку
     Мотивація навчальної діяльності (перегляд відеофрагменту уроку)
     Актуалізація опорних знань: «Є у світі тіл багато і на вулиці, і в хаті. Всім відомо, що вони складаються з ………(речовини)
     Підсумок уроку. Рефлексія: «За порядком усі планети назве будь-який із нас: раз – Меркурій, два – Венера, три – Земля, чотири – Марс. П’ять – Юпітер, шість – Сатурн, Сім – Уран, за ним – Нептун.»
    Прийом «Мозковий штурм»
    Загально групове вирішення проблеми
    «Наведіть факти, які доводять кулястість Землі.
    Які умови необхідні для існування життя?
    Людину інколи називають вінцем природи. Як ви думаєте чому?»
    Прийом «Мозаїка»
    Складіть речення, де слова з великих літер є початком нового
    речення, а з речень – логічний зв’язний текст.
     вгору, Легка, високо, водяна, піднімається, пара.
     вода, у, попадає, в, просочується, Дощова, ґрунт, моря, і, океани.
     збільшуються, Утворивши, випадають, краплинки, і, хмару, як дощ.
     і морів, нагріває, річок, вода, Сонце, випаровується, , океанів, поверхні.
     вона, і, краплини, Там, на, перетворюється, охолоджується, води, маленькі.
    Прийом«Мікрофон»
    Учні висловлюють свою думку з певних проблемних або тематичних питань: «Для чого мені потрібні знання отримані на уроці?»
    «Яке ваше ставлення до природи? Чи потребує вона охорони? Чому?»
    Перелік коротких конкретних питань з вивченої теми.
    Прийом«Німе кіно»
    Учень або група учнів повинна без слів, тільки жестами і рухами показати загадане поняття, явище природи, тощо.
    Приклади завдань: «Дифузія», «Магнітні явища», «Сонячна система»
    Прийом«Підказка»
    Прийом роботи з географічною картою. Якщо учень не може показати об’єкт на карті – клас йому підкаже. Підказка повинна містити тільки одне слово. Підказчика вибирає відповідаючий.
    За допомогою одного слова підкажіть місце знаходження географічного об’єкта на карті

    ОтветитьУдалить